آرشیو تیر ماه 1400

خدمات مسافرتي و گردشگري شكربال آسمان

معرفي برخي قطار هاي رجا

براي بسياري از ما، سفر با قطار يك تجربه ناب خواهد بود. هميشه امنيت و اطميناني كه از سفر با قطار داريم بيشتر از سفر از طريق جاده اي و هوايي مي باشد. يكي از معتبر ترين شركت هاي حمل و نقل ريلي در ايران، شركت رجا نام دارد كه با امكانات ويژه خود و تجربه بسيار در زمينه حمل و نقل، بسيار مورد توجه مسافران عزيز واقع شده است. اگر شما نيز قصد تهيه بليط قطار از شركت رجا را داريد در ادامه با ما همراه شويد تا تعدادي از قطارهاي اين شركت را به اختصار خدمت شما معرفي نماييم.

قطار زندگي رجا

اولين سري از قطارهاي 5 ستاره شركت ريلي رجا، قطار زندگي است كه چندين سال پيش خدمت رساني خود به مسافران را آغاز نمود. قطار زندگي از ميهمانداران آموزش ديده و تحصيل كرده خانم و آقا براي ارايه خدمات به مسافران استفاده مي كند. اين قطار با ظرفيت 250 الي 300 نفر مسافر و از نوع چهار تخته، با تزئينات ويژه و امكانات و خدمات فرهنگي و گردشگري، سعي دارد تجربه خوشايندي را براي شما عزيزان ايجاد نمايد. شما مي توانيد بليط قطار زندگي رو از سايت هاي معتبر گردشگري و به صورت آنلاين تهيه كنيد.

خدمات و امكانات قطار زندگي

1- سفارش غذا از منو رستوران و تنظيم وقت پذيرايي

2- ارائه روزنامه سراسري

3- سيستم احظار مهماندار از داخل كوپه

4- شيد زير پنجره جهت جلوگيري از تابش نور خورشيد به درون كوپه

5- وجود سيستم صوتي و تصويري داخل هر كوپه براي پخش فيلم و موسيقي

6- تهويه مطبوع كوپه با قابليت تنظيم دما توسط مسافر

قطار سيمرغ

در هر واگن اين قطار ۸ كوپه ۴ نفره قرار دارد كه در مجموع ظرفيت هر واگن آن ۳۲ نفر مي باشد. اين قطارها داراي سيستم صوتي و تصويري هستند و در صورت تمايل مسافر پذيرايي شام به صورت انتخابي با دريافت هزينه اضافه روي بليط قطار رجا عرضه مي شود. علاوه بر اين، رستوران اين قطارها نيز با انواع نوشيدني هاي گرم و سرد و تنقلات، آماده پذيرايي از مسافران مي باشند. سيمرغ نسبت به قطار زندگي از قيمت پايين تري بر خوردار است. كوپه هاي قطار سيمرغ از نظر نظافت و بهداشت در رده بسيار خوبي قرار دارند و حتي طراحي منحصر به فرد داخل كوپه ها به جذابيت اين قطار افزوده است. كيفيت صندلي ها و تخت ها نيز مطلوب مي باشد به طوريكه از اين نظر مي توان اين قطار را در رده دوم قطارهاي رجا قرار داد.

قطار سبز محبوب ترين قطار شركت رجا

يكي ديگر از انواع قطارهاي شركت رجا، قطار سبز نام دارد. اين قطار كه داراي واگن هاي درجه يك لوكس اتريشي است، دوباره بازسازي شده و هم اكنون داخل هر واگن، 8 كوپه 4 نفره دارد. ساختار اين واگن ها همانند قطارهاي سيمرغ با بدنه و شيشه هاي دو جداره است. از امكانات آن مي توان به سيستم صوتي تصويري و پريز برق 220 ولت داخل هر كوپه اشاره كرد. لازم به ذكر است خدمات پذيرايي شام در قطارهاي سبز با دريافت هزينه اضافي بر بليط قطار انجام مي شود و همچنين رستوران اين قطار منوي متنوعي از غذاهاي گرم با انواع نوشيدني با دريافت هزينه ارائه مي دهد.

قطار طوس يا خيام

هر واگن اين قطار از ۹ كوپه ۴ نفره تشكيل شده و در مجموع ۳۶ نفر ظرفيت دارد. اين قطار ويژگي هايي همانند قطار سيمرغ دارد (رستوران، سيستم صوتي تصويري و ...)، با اين تفاوت كه پذيرايي شام به صورت يك بسته غذاي سبك كنسروي روي بليط قطار به مسافرين عرضه مي شود. همينطور با دولايه بودن بدنه قطار و دو جداره بودن شيشه هاي واگن ها و كوپه ها، قطار طوس در برابر گرم و سرما و رطوبت عايق بندي شده است.

تفرجگاه قوريگل تبريز

در پهنه وسيع كشورمان به خصوص در شهر تبريز درياچه و تالاب هاي بسياري داريم كه مأمن پرندگان متعددي هستند. تالاب قوريگل به عنوان يكي از مهم ترين و زيباترين جاذبه هاي گردشگري شهر تبريز مي باشد كه هر ساله ميزبان گردشگران بيشماري است. گونه هاي گياهي متنوع، پرندگان كمياب و دشت سرسبز از جمله اصلي ترين دلايل محبوبيت اين تالاب مي باشد. اگر به عكاسي و يا طبيعت شناسي علاقه داريد حتما در برنامه سفرتان با تور تبريز از اين جاذبه گردشگري ديدن كنيد. با ما باشيد تا با زيبايي هاي قوريگل بيشتر آشنا شويد.

معرفي قوري گل

در زبان تركي قوري به معناي خشك و گول نيز به معناي گودال پر از آب است. اين تالاب در دل كوه هاي شبلي قرار گرفته و بستري براي رشدگونه هاي جانوري و گياهي خاص مي باشد. جالب است بدانيد كه وجود چندين چشمه آب در كف تالاب، قوريگل را به يكي از تالاب هاي آب شيرين در ايران تبديل نموده است. اين تفرجگاه به دليل آب و هواي معتدلي كه در فصل تابستان دارد ميزبان پرندگان مهاجر بسياري مي باشد، كه باعث شده آن را در رديف يكي از زيستگاه هاي بسيار مهم در كشور تبديل كند. در حال حاضر 111 گونه جانوري در اطراف تالاب زندگي مي كنند كه از جمله آنها مي توان به: اردك بلوطي، اردك مرمري، سمور سنگي، جربيل و انواع ماهي ها اشاره كرد.

تالاب قوريگل كجاست

قوري گل يكي از زيباترين و مهم ترين تالاب ها در استان آذربايجان غربي مي باشد كه در 40 كيلومتري جنوب شرقي تبريز و در نزديكي روستاي يوسف آباد از توابع شهر بستان آباد واقع شده است. اين تالاب در مسير جاده پرتردد ترانزيتي تبريز به بستان آباد قرار دارد و سالانه گردشگران زيادي را به خود مجذوب مي كند، همچنين براي راحتي بيشتر گردشگران تفرجگاه قوريگل تبريز نيز در نزديكي اين منطقه راه اندازي شده است. براي دسترسي به تفرجگاه مسير راحتي را در پيش داريد و مدت زماني كه از مركز شهر تبريز تا آن در راه خواهيد  بود كمتر از يك ساعت مي باشد.

بهترين زمان براي بازديد از قوريگل

تالاب قوريگل جزء مهم ترين جاذبه هاي گردشگري استان آذربايجان به شمار مي رود و بنا بر محل قرار گيري آن  و شرايط آب و هوايي كه در شهر تبريز حاكم است، به نظر مي رسد كه فصل بهار و تابستان بهترين زمان ها براي تفريح و گذراندن اوقات فراغت در قوريگل باشد، چرا كه در اين فصل ها تالاب در بهترين شرايط خود از نظر آب و هوايي و زيبايي قرار دارد. فصل زمستان و پاييز به دليل كوچ پرندگان و سرما هوا در منطقه انتخاب خوبي براي سفر نخواهد بود.

بازديد از تفرجگاه قوريگل تبريز

حالا كه با زيبايي هاي تالاب قوريگل يا همان قوري گل آشنا شديد توصيه مي كنيم، حتي براي يكبار هم كه شده از اين منطقه گردشگري ديدن كنيد. تاسيس تفرجگاه در كنار تالاب باعث شده تا بتوان مدت زمان بيشتري را در اين منطقه ماند، فقط توجه كنيد كه در زمان بازديد در جهت حفظ و پاكيزگي تالاب قوريگل كوشا باشيد و بدون گذاشتن هيچ اثري از آن خارج شويد، تا زيبايي هاي طبيعت اين منطقه همانطور دست نخورده باقي بماند.

 

در مورد سفر به تبريز

در مورد سفر به تبريز و ديدني هاي آن هر چه بگوييم، عاقبت زبان از گفتن قاصر مي ماند. تماشاي اين حجم گسترده از تاريخي كه مردمان گذشته از خود به يادگار گذاشته اند، مسافران تور تبريز را بيش از پيش شگفت زده مي كند. در اين مقاله سعي شده تا به صورت اجمالي تونل تاريخي بازار بزرگ تبريز مورد بررسي قرار گيرد. بازاري كه شما را به تمدن هاي دور زمان جاده ابريشم مي برد، ازمقابل عمارت هاي زيباي صفويه عبورتان مي دهد و در دل مشروطه و قاجار پياده مي كند. در ادامه اين مقاله با ما همراه باشيد تا اشتياق تان براي سفر دو چندان شود.

همه چيز در بازار بزرگ تبريز

اين سياحت، تنها از يك بازار با حجره هاي قديمي عبور نمي كند. ضمن اينكه در طول بازار قدم مي زنيد، از مقابل حداقل نيمي از تاريخ شهر گذر مي كنيد. از تمدن هاي دور گرفته تا هنرنمايي هاي صفويه و جنگ هاي مشروطه، همگي به تنهايي در دل هزارتوي اين بازار زيبا قرار گرفته اند و در مورد سفر به تبريز حرف هاي زيادي براي گفتن دارند. در ادامه به صورت اجمالي مهم ترين آثار تاريخي اين بازار را بررسي خواهيم كرد.

تيمچه مظفريه

مقصود از تيمچه فضاهايي است كه سقف گنبدي و آجري با سبك خاص تاريخي داشته باشد. اين تيمچه از معروف ترين تيمچه هاي تاريخي بازار تبريز مي باشد و قدمت آن به دوره ي وليعهدي مظفرالدين شاه بر مي گردد. يكي از كانون هاي اصلي طراحي، مرمت و فروش فرش نفيس تبريز همين تيمچه مي باشد كه هم اكنون نيز به مانند گذشته فعاليت دارد.

مدرسه علميه طالبيه

از مشهورترين مدارس تبريز كه بزرگاني هم چون علامه اميني، علامه جعفري، علامه طباطبايي و ... را در خود تعليم داده است. كتابخانه نفيس اين مدرسه بيش از 350 جلد كتاب سنگي، خطي و سربي را در خود جاي داده است. هم چنين سنگ نوشته اي حاوي فرمان فتحعلي شاه قاجار كه در آن ماليات مدرسه را بخشيده است بر سردر آن نصب شده است.

خانه مشروطه تبريز

اين خانه تاريخي در محله راسته كوچه بازار واقع شده است، محل اصلي تجمع و نشست هاي سران مشروطه مانند ستارخان و باقرخان بوده است. در زمان جنگ جهاني دوم نيز، دموكرات ها جلسات مهم خود را در اين محل برگزار مي كردند. بسياري از قيام ها و حملات تاريخي تبريز از دل همين خانه طرح ريزي شده است.

كاروانسراي حاج حسين

از آنجائي كه بازار بزرگ تبريز معبر اصلي كاروانيان در زمان جاده ابريشم بوده است، لذا كاروانسرا هاي زيادي نيز در اين بازار به وجود آمده است. اين كاروانسراي زيبا بيش تر به سبب سبك معماري زيباي خود مورد توجه قرار گرفته است. واحدهاي دوطبقه در كنار فضاي سرسبز، گل كاري هاي زيبا، استخر و حوضچه ي آن بر زيبايي بنا افزوده است.

بازارچه هاي مستقر در بازار

سرتاسر اين بازار بزرگ را بازارچه هاي فراواني شامل شده است كه بر پيچيدگي معماري اين بازار بي انتهاي تاريخي مي افزايد. بازار امير، بازار بلورفروشان، بازار حرمخانه و بازار فرش از معروف ترين و پررونق ترين بازارچه هاي آن مي باشد.

مسجد كبود

گرداگرد اين بازار بزرگ از مساجد مختلف آكنده مي باشد. اما مسجد كبود زيبايي و وجه تمايز خود را دارد. به گونه اي كه گردشگر فرانسوي كه براي مرمت اين مسجد عازم تبريز شده بود، نتوانست آن را از خاطر ببرد ودر كتاب خود به كرات از آن سخن گفت.

مسجد كبود هنر دست معماران سلسله قراقويونلوها مي باشد كه به دستور صالحه خانم دختر پادشاه وقت بنا شده است. كاشي كاري ها آبي رنگ نماي ورودي مسجد، علت نام گذاري مسجد بوده است. مسجد خسروشاهي، مسجد مقبره، مسجد شاه طهماسب تبريز و ... نيز از ساير مساجد زيباي مستقر در اين بازار مي باشد.

سخن آخر

در مورد سفر به تبريز و ديدني هاي آن در يك مقاله كوتاه نمي شود سخن گفت. بازار تبريز تنها قطره اي است از درياي بي انتهاي تاريخ تبريز كه تنها چيزي نياز دارد يك كوله پشتي سفر است و بس. اميدواريم از اين سياحت تاريخي لذت ببريد.