در مورد سفر به تبريز

خدمات مسافرتي و گردشگري شكربال آسمان

در مورد سفر به تبريز

در مورد سفر به تبريز و ديدني هاي آن هر چه بگوييم، عاقبت زبان از گفتن قاصر مي ماند. تماشاي اين حجم گسترده از تاريخي كه مردمان گذشته از خود به يادگار گذاشته اند، مسافران تور تبريز را بيش از پيش شگفت زده مي كند. در اين مقاله سعي شده تا به صورت اجمالي تونل تاريخي بازار بزرگ تبريز مورد بررسي قرار گيرد. بازاري كه شما را به تمدن هاي دور زمان جاده ابريشم مي برد، ازمقابل عمارت هاي زيباي صفويه عبورتان مي دهد و در دل مشروطه و قاجار پياده مي كند. در ادامه اين مقاله با ما همراه باشيد تا اشتياق تان براي سفر دو چندان شود.

همه چيز در بازار بزرگ تبريز

اين سياحت، تنها از يك بازار با حجره هاي قديمي عبور نمي كند. ضمن اينكه در طول بازار قدم مي زنيد، از مقابل حداقل نيمي از تاريخ شهر گذر مي كنيد. از تمدن هاي دور گرفته تا هنرنمايي هاي صفويه و جنگ هاي مشروطه، همگي به تنهايي در دل هزارتوي اين بازار زيبا قرار گرفته اند و در مورد سفر به تبريز حرف هاي زيادي براي گفتن دارند. در ادامه به صورت اجمالي مهم ترين آثار تاريخي اين بازار را بررسي خواهيم كرد.

تيمچه مظفريه

مقصود از تيمچه فضاهايي است كه سقف گنبدي و آجري با سبك خاص تاريخي داشته باشد. اين تيمچه از معروف ترين تيمچه هاي تاريخي بازار تبريز مي باشد و قدمت آن به دوره ي وليعهدي مظفرالدين شاه بر مي گردد. يكي از كانون هاي اصلي طراحي، مرمت و فروش فرش نفيس تبريز همين تيمچه مي باشد كه هم اكنون نيز به مانند گذشته فعاليت دارد.

مدرسه علميه طالبيه

از مشهورترين مدارس تبريز كه بزرگاني هم چون علامه اميني، علامه جعفري، علامه طباطبايي و ... را در خود تعليم داده است. كتابخانه نفيس اين مدرسه بيش از 350 جلد كتاب سنگي، خطي و سربي را در خود جاي داده است. هم چنين سنگ نوشته اي حاوي فرمان فتحعلي شاه قاجار كه در آن ماليات مدرسه را بخشيده است بر سردر آن نصب شده است.

خانه مشروطه تبريز

اين خانه تاريخي در محله راسته كوچه بازار واقع شده است، محل اصلي تجمع و نشست هاي سران مشروطه مانند ستارخان و باقرخان بوده است. در زمان جنگ جهاني دوم نيز، دموكرات ها جلسات مهم خود را در اين محل برگزار مي كردند. بسياري از قيام ها و حملات تاريخي تبريز از دل همين خانه طرح ريزي شده است.

كاروانسراي حاج حسين

از آنجائي كه بازار بزرگ تبريز معبر اصلي كاروانيان در زمان جاده ابريشم بوده است، لذا كاروانسرا هاي زيادي نيز در اين بازار به وجود آمده است. اين كاروانسراي زيبا بيش تر به سبب سبك معماري زيباي خود مورد توجه قرار گرفته است. واحدهاي دوطبقه در كنار فضاي سرسبز، گل كاري هاي زيبا، استخر و حوضچه ي آن بر زيبايي بنا افزوده است.

بازارچه هاي مستقر در بازار

سرتاسر اين بازار بزرگ را بازارچه هاي فراواني شامل شده است كه بر پيچيدگي معماري اين بازار بي انتهاي تاريخي مي افزايد. بازار امير، بازار بلورفروشان، بازار حرمخانه و بازار فرش از معروف ترين و پررونق ترين بازارچه هاي آن مي باشد.

مسجد كبود

گرداگرد اين بازار بزرگ از مساجد مختلف آكنده مي باشد. اما مسجد كبود زيبايي و وجه تمايز خود را دارد. به گونه اي كه گردشگر فرانسوي كه براي مرمت اين مسجد عازم تبريز شده بود، نتوانست آن را از خاطر ببرد ودر كتاب خود به كرات از آن سخن گفت.

مسجد كبود هنر دست معماران سلسله قراقويونلوها مي باشد كه به دستور صالحه خانم دختر پادشاه وقت بنا شده است. كاشي كاري ها آبي رنگ نماي ورودي مسجد، علت نام گذاري مسجد بوده است. مسجد خسروشاهي، مسجد مقبره، مسجد شاه طهماسب تبريز و ... نيز از ساير مساجد زيباي مستقر در اين بازار مي باشد.

سخن آخر

در مورد سفر به تبريز و ديدني هاي آن در يك مقاله كوتاه نمي شود سخن گفت. بازار تبريز تنها قطره اي است از درياي بي انتهاي تاريخ تبريز كه تنها چيزي نياز دارد يك كوله پشتي سفر است و بس. اميدواريم از اين سياحت تاريخي لذت ببريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.